واشر سرسیلندر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟
این قطعه بسیار مهم که به خوبی داخل موتور خود را پنهان می‌کند، در موتور 4 سیلندر خطی یک عدد و در موتورهای شش و هشت سیلندر خورجینی دو عدد از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظایفی بسیار مهم و حیاتی بر عهده دارد. از آن جایی که طراحی واشر سرسیلندر به گونه‌ای است که هیچ وقت قرار نیست از موتور جدا شود، بسیار ارتجاعی و انعطاف پذیر بوده و تا ده‌ها هزار کیلومتر می‌تواند با نوسان‌ها و تغییرات دما و فشار مقابله می‌کند. اگر واشر سرسیلندر مشکل پیدا کند، که معمولاً از آن با عنوان سوختن واشر سرسیلندر یاد می‌شود، نتیجه آن می‌تواند نشت مایع خنک کننده موتور، روغن یا نشت سیلندر باشد. بسته میزان سوختن واشر سرسیلندر، نتیجه این اتفاق می‌تواند از یک ایراد جزئی در کارکرد موتور تا جلوگیری از کارکرد بهینه یا حتی از کار انداختن آن متفاوت باشد.

تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

واشر سرسیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون‌ها داخل آن قرار دارند و سر سیلندر خودرو که مواردی مانند میل سوپاپ‌ها و سوپاپ‌ها را در خود فرا گرفته، نصب می‌شود. بیشتر موتورهای مدرن و امروزی از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه (MLS) استفاده می‌کنند و در موتورهای قدیمی‌تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در برخی از موتورها ممکن است واشر سرسیلندرهای مسی استفاده شود. بدون در نظر گرفتن جنس آن، واشر سرسیلندر سه وظیفه اصلی دارد:

  • آب بندی سیلندر – هنگامی که موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی می‌تواند به 700 psi و در موتور دیزلی، تا 2 هزار psi برسد. واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده، این فشارها را به منظور داشتن بهینه‌ ترین حالت کارکرد سیلندر حفظ می‌کند. واشر سرسیلندرهای فولادی و کامپوزیتی معمولاً یک رینگ ویژه آب بندی دارند که دقیقاً به همین منظور ساخته شده، در عین حال، واشر سرسیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیاز دارند.
تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

  • هدایت مایعات – هم مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور در داخل بلوک موتور و سرسیلندر مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهند بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمع‌ها را دارد و در عین حال، روغن موتور برای بسیاری از قطعات مانند قطعات تایمینگ سوپاپ، کار روان کاری و تأمین فشار هیدرولیک را بر عهده دارد.
  • حفظ و نگهداری مایعات – در عین حال، مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور ممکن است فقط چند میلی متر با هم فاصله داشته باشند. یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر، جلوگیری از ترکیب این دو با هم است. همچنین، واشر سرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور جلوگیری می‌کند و بالعکس. بسته به طراحی، واشر سرسیلندر ممکن است رینگ‌های O شکل داشته باشد تا آب بندی در برخی مناطق خاص به بهترین حالت ممکن برسد.

7 نشانه سوختن واشر سرسیلندر

اگر یک واشر سرسیلندر در هر کدام از این سه وظیفه اصلی نتواند کار خود را درست انجام ندهد، بسته به میزان آسیب واشر سرسیلندر، نتیجه آن ممکن است یا بسیار واضح باشد یا اصلاً خود را نشان ندهد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین نشانه‌های یک واشر سرسیلندر سوخته و این که چگونه می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید را توضیح خواهیم داد:

  1. بد کار کردن سیلندر – این معمولاً مهم‌ترین نشانه‌ای است که راننده‌ها، هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می‌سوزد به آن اشاره می‌کنند. در این مورد، به دلیل خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، واشر سرسیلندر به درستی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. به دلیل این که سیلندر نمی‌تواند فشار کافی را ایجاد نماید، ممکن است نتواند به درستی کار کند. اگر دو سیلندر مجاور چنین مشکلی پیدا کنند، این معمولاً بدین معنی می‌باشد که واشر سرسیلندر بین رینگ‌های دو سیلندر مجاور نشتی دارد. این مشکل بیشتر در واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی وجود دارد، ولی در واشر سرسیلندرهای مسی و فولادی هم بی سابقه نیست.
  2. نشتی مایعات خارجی – این نوع نشتی را خیلی راحت می‌توان دید و متوجه شد، معمولاً در این شرایط موتور روغن و آب کم می‌کند و می‌توانید آثار آب و روغن را روی موتور ببینید که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می‌شوند. به غیر از نشتی‌هایی که از هر جایی بالاتر از نقطه مذکور، مانند روی سرسیلندر یا کاور سوپاپ‌ها باشد، علت به احتمال زیاد سوختن واشر سرسیلندر است.
  3. نشتی داخلی – کشف این مشکل ممکن است سخت‌تر باشد و در اکثر اوقات، مشخص کردن محل دقیق آن بسیار دشوار است، زیرا شما نمی‌توانید با چشمان خود ببینید که داخل موتور چه اتفاقاتی در حال رخ دادن می‌باشد.
  4. نشتی روغن به مسیر مایع خن کننده – اگر روغن موتور وارد مسیرهای ویژه مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی شبیه به سس مایونز، به رنگ قهوه‌ای روشن خواهید دید.
  5. نشتی مایع خنک کننده به روغن موتور – از سوی دیگر، اگر مایع خنک کننده وارد مسیرهای ویژه روغن شود، مایع به رنگ قهوه‌ای روشن و کثیف را روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور می‌توانید ببینید.

    تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

    تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

  6. رد شدن کمپرس موتور به مایع خنک کننده – اگر گازهای سیلندر وارد سیستم خنک کننده می‌شوند، این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد حباب در آب رادیاتور و داغ کردن موتور شود. مشاهده حباب داخل مایع خنک کننده موجود در منبع ذخیره آب رادیاتور یک نشانه قطعی از سوختن واشر سرسیلندر است.
  7. نشتی مایعات داخلی– ورود مایع خنک کننده به داخل سیلندر را به شکل دود سفید در اگزوز مشاهده خواهید کرد که معمولاً هنگام استارت اولیه بیشتر هم هست، زیرا هنگامی که موتور خاموش می‌شود، مایع خنک کننده تحت فشار به داخل سیلندر نشت می‌کند.
    در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، می‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.

13 نشانه ظاهری سوختن واشر سرسیلندر

1.وقتی در قمقمه رو باز میکنید مایع سفید رنگ یا لکه های روغن رو در قمقمه اب رادیاتور مشاهده میکنید.

تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

تعمیر سر سیلندر در مرکز تنظیم موتور امین

2.لوله بالایی رادیاتور که به موتور وصل شده (باد میکنه و سفت میشه) حالت ترکیدن.
3.افزایش مصرف سوخت.
4.وقتی درب روغن رو باز میکنید مایع شیری رنگ روی درب یا سفیدک میبینید.
5.گیج روغن رو میکشید مایع شیری رنگ میبینید.
6.وقتی درب قمقمه رو باز میکنیم صدای فیس شدیدی میده مثل باز کردن درب نوشابه.
7.روغن کم میکنه.
8.صدای شر شر هنگام روشن کردن ماشین واگر هواگیری کردید و از جایی سیستم خنک کننده دچار مشکل نیست حتماً واشر سر سیلندر سوخته .
9.ریپ زدن موتور و شتاب کم مخصوصا در هوای سرد بخاطر خیس بودن شمع ها
10.حرارت بسیار بالای موتور
11.جوش آمدن ماشین و اگر واشر ضعیف باشد یک بار جوش آوردن هم برای سوختن واشر کافی است.
12.هر روز یا هر هفته مقداری اب کم میکنه ( در صورتی که سیستم خنک کننده دچار نشتی نباشه ) در یک هفته اصلا نباید مقداری اب از رادیاتر شما کم شود.
13.اگر بخار در حالت گرم بودن موتوراز اگزوزخارج شود دلیل بر سوختن یا نیم سوز بودن (ترسیدگی) واشر سرسیلندر است.

فیلر گیری و شیم گیری در مراحل تعمیر سر سیلندر

در تنظیم موتور عمل فیلر گیری به عنوان حساس ترین مرحله کار شناخته می شود به نحوی که با انجام صحیح و دقیق در شرایط کارکرد موتور به شکل محسوس بهبود حاصل می شود. افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و کاهش تکثیر گازهای آلاینده از جمله مواردی میباشد که با انجام درست فیلرگیری حاصل می گردد.

در موتورهای گروه پژو۴۰۵ مورد استفاده در محصولات ایران خودرو شامل پژو۴۰۵ و سمند عمل فیلرگیری توسط شیم تنظیم صورت می گیرد. شیم تنظیم سوپاپ قطعه ای با دقت (۰/۰۱ + -) و توازی کمتر از ۰/۰۲ و سختی( ۱ + – ) ۶۰ راکول سی می باشد که الزاما می باسیت از فولاد مرغوب تولید شده باشد.

درصورت استفاده از قطعات با دقت ابعادی نامناسب، شرایط فیلرگیری دقیق نخواهد بود و چنانچه از قطعاتی با جنس نامرغوب استفاده شود به علت تنش های حرارتی بالا و اعمال ضربات متعدد بعد از مدتی محل تماس ساق سوپاپ قطعه نشست کرده و خودرو از شرایط فیلر گیری مناسب خارج می شود. صدای نامطلوب سوپاپها ، کاهش راندمان و قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت از نشانه های تنظیم نبودن شرایط عملکرد سوپاپها می باشد که باید نسبت به فیلرگیری و تعویض شیم ها اقدام شود. با توجه به حساسیت این قطعه و اثر مثبت آن بر عملکرد مطلوب و کاهش صدای موتور پیشنهاد می شود .در مرحله تعمیر یا فیلرگیری موتور نسبت به تعویض کلیه شیم های فوق اقدام شود , شیمهای قدیمیو معدوم گردیده و از استفاده مجدد جدا پرهیز شود.

فیلر

فیلر گیری: ایجاد لختی بین اسبک و سوپاپ ها در متورهای I شکل و ایجاد لقی بین تایپت و سوپاپ ها در موتور های L شکل

حالت قیچی تئوری : به این حالت که هر دو سوپاپ باز هستند که ° ۱۶ می باشد.

حالت قیچی عملی : به انتهای بسته شدن سوپاپ دود در ابتدای باز شدن گاز فیلتر گیری برای انبساط سوپاپ ها در گرمای موتور صورت می گیرد که سوپاپ دود بیشتر لقی باید داشته باشد و گاز کمتر از دود لقی داشته باشد هنگام فیلتر گیری با سیلندر در حالت تراکم باشد.

که به دو روش می توان موتور را به مرحله تراکم برد. ۱- توسعه جاشمعی و دوم از روی قیچی سوپاپ ها.

جاشمعی :

شمع را از مرحله خود بیرون آورده و روی جاشمعی دست را گذاشته و هنگامی که فشاری به دست آمد مرحله تراکم می باشد و بعد مدادی روی پیستون قرار می دهیم که موقعی که مداد به بالاترین نقطه آمد و خواست تغییر جهت بدهد دیگر موتور را از گردش باز می داریم و عمل فیلتر گیری را انجام می دهیم.

فیلر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور های I شکل و بین تایپت و سوپاپ ها در انواع دیگر موتور ها باید مقدار کمی لقی وجود داشته باشد تا بتواند انبساط سوپاپ را کنترل کرده و از ایجاد نشتی در زمان افزایش طول سوپاپ ها از کناره های آن جلوگیری کند. برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار داده و سپس این لقی را اندازه گیری کرد توجه به این نکته ضروری است که انبساط سوپاپ دود به دلیل اینکه در مقابل خروج دود های گرم قرار می گیرد نسبت به انبساط سوپاپ گاز که در مقابل سوخت و هوای خنک قرار می گیرد. بیشتر است. بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود رسیده اند باید مقدار لقی ها یکسان در نظر گرفته شود.

برای پیدا کردن حالت تراکم که در آن حالت سوپاپ ها کاملاً ازاد هستند و می توانیم به راحتی آنها را فیلتر گیری کنیم به چند روش عمل می کنیم.

روش اول : ابتدا شمع سیلندر مورد نظر را باز کرده و انگشت شست خود را روی سوراخ جاشمعی قرار می دهیم و موتور را در جهت چرخش آن می چرخانیم تا فشار کمپرس در زیر انگشت ما احساس شود سپس یک آچار پیچ گوشتی را از جاشمعلی به صورتی که با سیلندر برخورد نداشته باشد و را در سیلندر کرده و به آرامی موتور را می چرخانیم همزمان با چرخش موتور پیستون به سمت بالا حرکت کرده و پیچگوشتی را همه به سمت بالا هدایت می کند زمانی که در آخرین مرحله حرکت خود به سمت بالا یعنی در نقطه مرگ بالا قرار گرفت سیلندر مورد نظر در حالت تراکم می باشد.

روش دوم : ابتدا باید حالت قیچی سیلندر متقابل (زوم سیلندر) را پیدا کرده تا سیلندر مورد نظر در حالت تراکم قرار بگیرد برای پیدا کردن حالت قیچی در سیلندر متقابل به سوپاپ دود سیلندر متقابل نگاه می کنیم زمانی که سوپاپ سمت پایین حرکت کرده و سپس به سمت بالا حرکت کند و در آخرین نقطه خود به سمت بالا قرار بگیرد حالت قیچی ایجاد شده است و سوپاپ های سیلندر متقابل را فیلتر گیری می نماییم. در موتور های چهار سیلندر اگر سیلندر ۱ در حالت تراکم باشد سیلندر ۴ در حالت قیچی و بالعکس و اگر سیلندر ۲ در حالت قیچی باشد سیلندر ۳ در حالت تراکم و بالعکس برای تنظیم لقی سوپاپ ها در موتور های I شکل روی اسبک ها یک عدد پیچ و مهره قرار داده شده است که ابتدا باید پیچ اسبک را توسط یک عدد آچار پیچ گوشتی گرفته و مهره آن را توسط آچار رینگی شکل می نماییم سپس با چرخش پیچ به سمت چپ یا راست مقدار لقی کم یا زیاد می شود. با قراردادن فیلتر در بین دهانه اسبک و انتهای سوپاپ این مقدار لقی را تنظیم می کنیم سپس از تنظیم کردن لقی آچار پیچ گوشتی را محکم گرفته تا چرخش نکند. سپس مهره اسبک ها را سفت می نماییم ، عمل تنظیم لقی به پایان رسیده است.

طریقه صحیح شیم گیری ۴۰۵
برای سوپاپ بنزین:
فیلر موجود رو از فیلر استاندارد کم میکنید که میشه ۳۰-. منفی یعنی باید فیلر کم بشه و این یعنی باید به قطر شیم اضافه بشه
عدد به دست آمده(۰.۳۰)) رو به ۲.۲۵ اضافه میکنید اندازه شیم میشه ۲.۵۵
برای سوپاپ دود:
فیلر موجود رو از فیلر استاندارد کم میکنید میشه: ۱۰ . یعنی باید از قطر شیم کم بشه
عدد به دست آمده رو از اندازه شیم کم میکنید که میشه ۲.۳۵
برای شیم گیری هر ۸ سوپاپ لازمه جدولی تهیه کنید و ابتدا فیلر تمام سوپاپها رو اندازه بگیرید و توی جدول یاد داشت کنید و بعد میل سوپاپ رو باز کرده و با میکرومتر تمام شیمها رو اندازه گرفته و در ردیف فیلر مخصوص به خودشون بنویسید. و مثل مثال بالا اندازه شیمهای مطلوب رو به دست بیارید. این جدول به شما کمک میکنه تا با جا به جا کردن شیمها با یکدیگر به خرید شیم کمتری نیاز پیدا کنید
سوپاپ ها به ترتیب از سمت تسمه تایم (دود – هوا سیلندر یک /هوا – دود سیلندر ۲ /دود- هوا سیلندر ۳/هوا – دود سیلندر ۴)

وظیفه موتور ماشین در خودروهای بنزینی سبک (مانند پژو (206 تیپ 2،3،5، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است. سیستمهای زیر با همکاری یکدیگر، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند:

سیستم سوخت رسانی، سیستم تامین هوا، سیستم خنک کننده موتور، سیستم روغنکاری موتور، سیستم جرقه زنی شمع، سیستم خروج دود از محفظه احتراق.

در این مقاله وظیفه قسمتهای مختلف سر سیلندر موتور و علائم خرابی آنها آورده شده است.

میل بادامک

میل بادامک

قطعات اصلی سرسیلندر عبارتند از:

1 – سوپاپ ها (فنر، سیت، کاسه نمد و گاید سوپاپها) و انگشتی سوپاپ

2 – میل سوپاپ
در موتورهایی که سوپاپ مستقیم توسط میل سوپاپ باز و بسته می شود، قطعه ای بنام “استکان تاپیت” وجود دارد که بین سوپاپ و میل سوپاپ قرار می گیرد و از خوردگی این دو قطعه جلوگیری می کند.

1 – سوپاپ ها (فنر، سیت، کاسه نمد و گاید سوپاپها) و انگشتی سوپاپ

سوپاپهای ورودی:

وقتی پیستون در حال پایین رفتن است، سوپاپهای ورودی باز می شوند تا هوا و سوخت بتواند وارد محفظه احتراق شود.

وقتی پیستون به انتهای مسیر خود رسید، سوپاپهای ورودی بسته می شوند. سپس پیستون بالا آمده و مخلوط هوا و بنزین را متراکم می کند.

در حالتیکه بنزین و هوا به بیشترین تراکم خود رسیدند، از طریق جرقه شمع منفجر شده و نیروی پیشرانه را در پیستون ایجاد می کند.

سوپاپهای خروجی:

پس از انفجار مخلوط هوا و سوخت، پیستون به سمت پایین رانده می شود، پس از رسیدن پیستون به انتهای مسیر خود، سوپاپهای خروجی باز می شوند تا پیستون در حین بالا آمدن، گازهای حاصل از انفجار سوخت را به بیرون هدایت کند.

ترتیب و زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها توسط زنجیر یا تسمه تایم انجام می شود که به میل لنگ متصل است.

فنر سوپاپ:

با هربار باز شدن سوپاپ توسط بادامک، فنر سوپاپ پس از عبور بادامک، آن را به وضعیت اول باز می گرداند.

سیت سوپاپ (Valve Seat)

سیت سوپاپ (Valve Seat) محل استقرار لبه سوپاپ بر سرسیلندر است. در اثر کیپ شدن “سوپاپ” روی “سیت سوپاپ”، گاز حاصل از انفجار نمی تواند از سوپاپ ها
فرار کند، و راهی به جز عقب راندن پیستون نخواهد داشت.

سیت سوپاپ طوری طراحی و ساخته می شود تا بتواند باز و بسته شدن و ضربه های متوالی سوپاپ را تحمل کند و دچار خوردگی نشود. در صورتیکه سیت سوپاپ کار خود را درست انجام ندهد، کارایی موتور بشدت کاهش خواهد یافت.

گاید سوپاپ

لوله استوانه ای است و مسیر رفت و برگشت سوپاپ را بصورت قائم نگاه می دارد، تا تماس سوپاپ و سیت آن کامل و بی نقص باشد و کمپرس نتواند از محفظه فرار کند.

دیگر وظایف گاید سوپاپ عبارتند از:

– پیشگیری از لق شدن سوپاپ در جای خود و کاهش صدای موتور است.

– کاسه نمدها روی گاید سوپاپ قرار می گیرند و از مکش روغن موتور به داخل محفظه احتراق جلوگیری می کنند.

انگشتی سوپاپ

در برخی موتورها (مانند 206 تیپ 2 یا پراید)، سوپاپ مستقیما توسط میل سوپاپ باز و بسته نمی شود و “انگشتی سوپاپ” بعنوان واسطه، نیروی میل سوپاپ را به سوپاپ منتقل می کند.

علائم خرابی سوپاپ و سیت سوپاپ

در صورت خرابی سوپاپ و یا سیت سوپاپ، موتور تک کار می کند و صدای چلق چلق از آن شنیده می شود.

علت خرابی سوپاپ و سیت سوپاپ

خرابی سوپاپ معمولا به یک یا ترکیبی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

1. سوختن سوپاپ در اثر تنظیم نبودن فیلر سوپاپ، و یا درست نبودن نسبت هوا و سوخت.

2. در برخی موتورها پاره شدن تسمه تایم می تواند منجر به کج شدن سوپاپ ها شود.

3. سیت سوپاپ ممکن است در اثر حرارت بیش از حد سرسیلندر (در اثر خرابی سیستم خنک کننده) از جای خود بیرون آمده و خراب شود.

علائم خرابی گاید سوپاپ

در صورت خرابی گاید سوپاپ، معمولا تغییری در کارکرد موتور ایجاد نمی شود و فقط صدای سرسیلندر خشک و زیادتر می گردد.

علت خرابی گاید سوپاپ

خرابی گاید سوپاپ معمولا در اثر نامرغوب بودن جنس آن، و یا کارکرد زیاد موتور اتفاق می افتد. در برخی موارد خراب شدن سوپاپ، منجر به خرابی گاید سوپاپ می گردد.

علائم خرابی کاسه نمد گاید سوپاپ

در صورت خرابی کاسه نمد گاید سوپاپ یک یا ترکیبی از موارد زیر اتفاق می افتد:

– موتور بعد از چند ساعت خاموش بودن، دیر روشن می شود.

– بلافاصله بعد از روشن شدن موتور، در ابتدای گاز دادن، دود آبی از اگزوز خارج می شود.

2- میل سوپاپ

میل سوپاپ حرکت دورانی خود را از تسمه تایم و یا زنجیر دریافت می کند.

تسمه تایم (در موتور پژو 206 و 405) و زنجیر به میل لنگ متصل هستند.

مطابق شکل زیر روی میل سوپاپ برجستگی هایی شبیه به بادام وجود دارد و به آنها بادامک میل سوپاپ می گویند.

محل و زاویه استقرار بادامک ها روی میل سوپاپ طوری است که با چرخش میل سوپاپ، سوپاپها با ریتم و زمانبندی خاصی باز و بسته می شوند.

وقتی برجستگی بادامک از روی سوپاپ عبور کرد، فنر سوپاپ آنرا به جای اولیه خود بر می گرداند و سوپاپ روی سیت کیپ شده و بسته می شود.

خرابی میل سوپاپ

در صورتیکه میل سوپاپ از قسمت بادامک خورده شده و کوتاه شده باشد، باز و بسته شدن سوپاپ ها بصورت ناقص انجام می شود و در نتیجه تنفس و تخلیه در محفظه احتراق بطور ناقص انجام می گردد.

علائم خرابی میل سوپاپ

در صورت خرابی میل سوپاپ، یک یا ترکیبی از موارد زیر اتفاق می افتد:

1. موتور بسیار سخت گاز می خورد.

2. در اثر باز و بسته نشدن کامل سوپاپها، صدای انفجار از مانیفولد هوای ورودی، یا مانیفولد گازهای خروجی شنیده می شود.

3. نیروی موتور بشدت افت کرده و احتمالا موتور با لرزش کار می کند.

4. از قسمت سر سیلندر صدای چق چق به گوش می رسد.

5. اگر میل سوپاپ از قسمت نشیمن گاه خود روی سرسیلندر ایراد پیدا کرده باشد به 2 صورت خود را نشان می دهد:

الف) میل سوپاپ در جای خود لق شده: در این حالت کارکرد موتور تغییری نمی کند، ولی هنگام گاز دادن و رها کردن گاز، در حین برگشت دور موتور، صدای چلق چلق به گوش می رسد.

ب) میل سوپاپ در جای خود سفت شده: در این حالت اصطکاک میل سوپاپ با سر سیلندر بیشتر از مقدار عادی است و احتمالا بزودی میل سوپاپ بریده و یا در جای خود قفل خواهد شد. در صورت بروز این اتفاق موتور قفل شده و دیگر روشن نمی شود.

علت خرابی میل سوپاپ

علت خرابی میل سوپاپ معمولا نرسیدن روغن و یا نامرغوب بودن آلیاژ آن است. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به میل سوپاپ از روغن موتور استاندارد و مناسب موتور خودروی خود استفاده کنید و همواره مواظب چراغ روغن موتور خود باشید.

(منبع:z4car.com+alodoctor.com+wikirahnama.com)