سنسور دما و فشار هوا

MAT و MAP چه می کنند؟
فشار و دمای هوای ورودی دو عامل مهم در انجام صحیح عمل احتراق برای موتور خودرو می باشد.بالاتر بودن فشار هوای ورودی به موتور و خنک بودن آن،هر دو باعث می شوند تا میزان اکسیژن بیشتری وارد محفظه احتراق گردد و در صورتیکه هوای ورودی به موتور دارای اکسیژن بیشتری باشد ECU دستور به پاشش سوخت بیشتری می دهد و در این صورت عمل احتراق در موتور کامل تر و بهینه تر انجام می شود.

سنسور فشار و دمای هوای

سنسور فشار و دمای هوای

برای تشریح عملکرد این دو سنسور ابتدا به سراغ MAP می رویم،وظیفه آن اندازه گیری فشار هوای ورودی به موتور و گزارش آن به ECU است.فشار هوای محیط در مناطق مختلف متفاوت است.مثلا،هوای نزدیک به دریا دارای فشار بالاتری نسبت به هوای موجود در کوهستان است.پس می توان نتیجه گرفت که هوای نزدیک به دریا دارای اکسیژن بیشتری نسبت به هوای کوهستان می باشد.برگردیم به تشریح عملکرد سنسور MAP (Manifold Air Perssure Sensor) یا سنسور فشار هوای منیفولد،این سنسور با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد که در معرض هوای ورودی به موتور است و با توجه به ساختار داخلی آن که یک نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار می باشد در اثر تغییر فشار هوایی که وارد موتور می گردد مقاومت آن تغییر می کند.
در واقع این سنسور از یک پایه خود برق ورودی را دریافت می کند و با تشخیص میزان فشار هوای درون منیفولد مقاومتش تغییر و از پایه خروجی خود برقی متناسب با آن فشار را به ECU ارسال می کند.ECU نیز با توجه به برق دریافتی از سنسور حجم هوای ورودی به موتور را تشخیص داده و حجم میزان پاشش سوخت را با توجه به آن تصحیح می کند.(حجم پاشش سوخت در موتور با توجه به اطلاعات دریافتی از دو سنسور دور موتور و فشار هوای ورودی موتور تنظیم می گردد.)
در اکثر خودروهای داخلی مثل زانتیا،تندر90،پژو 206 و پراید برق ورودی این سنسور 5 ولت بوده که از ECU تامین می گردد و میزان ولت ارسالی از آن به  ECUدر خودروهای نام برده متفاوت می باشد.مثلا در تندر بین 5/0 تا 5/4 و در پژو 206 بین 25/0 تا 75/4 می باشد.
تاثیری که خرابی این سنسور بر عملکرد موتور خودرو می گذارد نیز به این ترتیب می باشد که ECU قادر به تشخیص حجم و میزان فشار هوای ورودی به موتور نبوده و کارکرد موتور حالتی شبیه به سه کار کردن می باشد.هم چنین علائم خرابی این سنسور در خودروی زانتیا با بد کار کردن موتور در دورهای مختلف و ریپ زدن موتور دیده می شود.

نوبت به تشریح عملکرد سنسور MAT می رسد.گرما می تواند عاملی مهم در میزان هوای ورودی به موتور باشد. همانطور که می دانیم هر چه هوا دارای دمای پایین تری باشد چگالی آن بیشتر بوده و در این صورت میزان اکسیژن موجود در آن نیز بیشتر می باشد.پس می توان نتیجه گرفت که هر چه هوای ورودی به موتور خنک تر باشد اکسیژن موجود در آن بیشتر و اکسیژن بیشتر به معنای اجازه ورود سوخت بیشتر به محفظه احتراق توسط ECU است.
وظیفه سنسور (Manifold Air Temperature Sensor) MAT یا سنسور دما هوای منیفولد این است که دمای هوای ورودی به موتور را اندازه گیری و به ECU گزارش کند.در نتیجه ECU دمای هوای ورودی به موتور را فهمیده و با توجه به آن میزان پاشش سوخت را کنترل می نماید.
اما در مورد ساختار داخلی این سنسور باید گفت که سنسور دمای هوای ورودی به موتور یا همان سنسور دمای هوای منیفولد از نوعی مقاومت حساس به دما که NTC نام دارد تشکیل شده است.طرز کار آن به این صورت است که هر چقدر دمای هوا افزایش یابد میزان مقاومت سنسور کمتر می گردد و بالعکس،یعنی در صورتیکه دمای هوا کاهش یابد مقاومت سنسور افزایش خواهد یافت.
برقی که از پایه ورودی این سنسور دریافت می شود مثل سنسور فشار هوای منیفولد 5 ولت بوده و در اثر تغییر دمای هوای ورودی به موتور میزان ولت ارسالی از پایه خروجی به ECU تغییر می کند.
علائم و نشانه های خرابی این سنسور نیز به این صورت قابل مشاهده است که به دلیل تنظیم نشدن صحیح مقدار هوا و سوخت،موتور خودرو عملکردی نامنظم و متفاوت را در ساعات مختلف روز و ایام هفته به دلیل اختلاف دمای هوا از خود به نمایش می گذارد.چون موتور خودرو باید دارای عملکردی یکسان در اکثر اوقات روز باشد بنابراین می توان نامنظم کار کردن و تغییر حالت در کارکرد موتور در ساعات مختلف روز می تواند از نشانه های خرابی این سنسور باشد.

( منبع : caranddrive.blogfa.com )