سنسور دور موتور

سنسور دور موتور ، این سنسور با داشتن ۲ پایه ارتباطی به EUC می تواند به صورت امواج شبه سینوسی ،اطلاعات مربوط به دور لحظه  ای موتور را به EUC ارسال کند.این سنسور که وظیفه بسیار مهمی را بازی می کند ودرست بالای سر چرح دنده های فلایویل دور موتور قرار گرفته است.انتهای این سنسور القایی حساس که واجد یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ است با چرخ دنده های فلایویل دور موتور که کمی جلوتر از فلایویل اصلی موتور است چند میلیمتر فاصله دارد .این فلایویل می توانست شامل ۶۰ دنده منظم باشد که دو دندانه آن را برداشته اند .در هنگام  چرخش فلایویل به ازای گذشت هر دندانه از جلوی سنسور یک پالس شبه سینوسی در سنسور تولید شده  و به EUC انژکتور فرستاده می شود لذا اولین چیزی که این سنسور به  EUC اعلام می دارد اعلام حرکت فلایویل است .که معمولا توسط استارت  ایجاد می شود.

سنسوردور موتور خودرو

سنسوردور موتور خودرو

نقطه اشتراک سیستم استارت و سیستم انژکتوری

این نقطه تنها نقطه اشتراک سیستم استارت و سیستم انژکتوری موتور است و در حالت کلی ارتباط مستقیمی  بین این دو مکانیزم وجود ندارد.حین چرخش فلایویل هنگامیکه محل دو دندانه پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید دو پیستون ۱ و ۴ به دلیل لنگ های همنام میل لنگ دقیقا در نقطه مرگ بالا TOP DEAD CENTER –   TDC رسیده اند.

در نقطه TDC

در این نقطه سنسور به دلیل اینکه دندانه دیگری را در مقابل خود نمی بیند سیگنالی را نیز تولید نمی کند و لذا EUC  بلافاصله درک می کند که نقطه مرگ بالای این پیستون فرا رسیده است و لذا می تواند با فعال کردن انژکتور ها و کویل دستور پاشش سوخت و جرقه زنی را را صادر کند و موجب روشن شدن این دوسیلندر شود.۱۸۰د رجه پس از این دو پیستون دیگر (۲و۳ ) به نقطه مرگ بالا می رسند.در این حالت EUC دستورات مشابهی را برای این ۲ پیستون صادر می کند و موتور را به طور کامل روشن می کند.

مرحله بعد از روشن شدن

در مرحله بعد از روشن شدن EUC که در حال شمردن دندانه ها برای صدور دستور مقتضی در شرایط مرگ بالاست می تواند این شمارش را به دورسنج ارسال کند و دور موتور را نیز نشان دهد .در نهایت می بایست در پاک کردن دو دندانه به جای یک دندانه روی دنده فلایویل دقت شود.دو دندانه پاک شده با احتساب ۶۰ دندانه در ۳۶۰ درجه ،گستره ۱۲ درجه را شامل می شود.این بدین معناست که EUC می تواند تا ۱۲ درجه قبل از نقطه مرگ بالا آن را پیشاپیش حدس بزند.همانطور که می دانید آوانس استاتیکی خودرو های ما در حدود ۸ الی ۱۰ درجه متغییر است .

اگر یک دندانه پاک می شد

اگر یک دندانه پاک می شد EUC می توانست حداکثر آوانس استاتیکی ۶ درجه را بدست  بدهد  اما اکنون حداکثر آوانس استاتیکی ۱۲ درجه می تواند باشد که تا حدود ۱۰ درجه آن توسط EUC تایید و به کار گرفته می شود. تذکر: فلایویل خودرو های انژکتوری واجد دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارا بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه بوده برای فعال نمودن سنسور دور موتور استفاده می شود.

نحوه عملکرد سنسور دور موتور

نحوه عملکرد سنسور دور موتور

  اهم کار های سنسور دور موتور را می توان به شرح زیر می باشد :

۱-   اعلام حرکت فلایویل به EUC که می تواند منتج  از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد تذکر مهم بنا به ویژگی بالا خودرو های انژکتوری را با هل دادن نیز می توان روشن نمود که البته ما آن را در پژو توصیه نمی کنیم .یبرا در خودرو پژو که تسمه لاستیکی دندانه دار استفاده شده ،ضربه محکم رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند با توجه به اینرسی میل سوپاپ باعث در رفتن یک  یا دو دندانه تسمه از روی دندانه های پولی شود و در این حالت خودرو بدون اینکه ایرادی  را توسط دستگاه های عیب یاب اعلام کند دیگر قابل تنظیم نخواهد بود.

۲-اعلام نقطه مرگ بالا به EUC جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه

۳- اعلام دور موتور به دور سنج از طریق EUC انژکتور

۴- ارائه آوانس استاتیکی به  EUC برای تنظیم دقیق خودرو در دور آرام آشنایی با خرابی ظاهری دور موتور در روی خودرو با توجه به نقش ویژه این سنسور باید گفت که پس از EUC این سنسور قلب دوم سیستم انژکتوری به شمار می رود.

 

  خرابی آن موجب بروز عوامل زیر می شود :

۱-   بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص مثلا ۳۰۰۰ دور در دقیقه و یا انجام عمل CUT OFF در دوری پایین تر از ۶۰۰۰ دور

۲-   نمایش ارقام نامربوط  در روی دور سنج .به عنوان مثال با روشن شدن خودرو در حالیکه عادی است عدد ۳۵۰۰ دور در دقیقه را نشان می دهد و با فشردن پدال گاز بجای افزایش، دور کاهش میابد.

( منبع : cloob.com )