سنسور ضربه

 

ناک سنسور چیست؟ KNOCK SENSOR

ناک KNOCK

یعنی ضربه(كوبيدن…ضربه زدن)

ناک سنسور یعنی سنسور ضربه

همانطوری که از اسمش پیداست ربطی به ضربه داره و كارش شناسايي ضربه هاي وارد به موتور ماشين و اعلام اونها به اي سي يو هستش.

اين ضربه ها به دليل سوخت ناقص و احتراق بد هنگام(زود هنگام يا دير هنگام)توسط پيستون و شاتون و قطعات متحرك به موتور ماشين زده ميشه(انفجار ناقص موجب اين فرايند ميشه) و در دراز مدت موجب خرابي و فرسايش موتور ميشه…صداي موتور رو هم زياد ميكنه و لرزش موتور زياد ميشه و نتيجه عمر موتور كم ميشه.

ضربه زنی در اثر احتراق پیش رس(زود هنگام) یا خود سوزی مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ایجاد میشه ودر صورت تداوم میتواند منجر به صدمه به قطعات موتورگردد.

از جمله صدمات اون ميشه به ترک خوردن و ذوب شدن پیستون خم شدن شاتون وصدمه به شمع ها اشاره کرد.

سنسور ضربه بروز آنرا حس کرده وبه Ecu گزارش میکندو Ecu در جهت جلوگیری از آن مقدار آوانس جرقه را کم کرده ونسبت هوا به سوخت را کمی غنی تر میکند.

با از بین رفتن ضربه زنی مجددا آوانس جرقه توسط Ecu افزایش میابد. این کاهش وافزایش مرتبا ادامه میابد تا جایی که موتور همیشه در شرایط
آستانه ضربه زنی که حداکثر بازدهی وجود دارد کار کند.

تصويري از يك ناك سنسور:

سنسور ضربه

سنسور ضربه

ناك سنسور روي بدنه موتور بيشتر در نواحي اوج تنش پيچ ميشه…

عموما ناك سنسور يك عدد هستش اما در برخي موتور هاي پيشرفته از چند ناك سنسور در موتور در بخش هاي مختلف استفاده ميشه.

توضیح آوانس چیه:

جهت رسیدن به حداکثر قدرت خروجی موتور زمان جرقه می بایست طوری طراحی گردد که حداکثر قدرت احتراق(نقطه 3)در 10 درجه بعد از نقطه مرگ بالا * 10 ATDC(آخرين حد بالا رفتن پيستون)توليد شود.با توجه به فاصله زماني لازم از لحظه شروع جرقه تا لحظه احترق كامل؛جرقه مي بايست كمي قبل از نقطه مرگ بالا(**BTDC) زده بشه كه اون رو آوانس جرقه ميگن.

after top dead cener *

befor top dead cener **

ناک سنسور وقتي وارد عمل ميشه مقداري از قدرت ماشين رو کم ميکنه براي اينکه ميزان سوخت رو تغيير ميده و اين عمل باعث ميشه مقدار سوخت کمتر بشه و در نتيجه اندکي از قدرت ماشين کم بشه.

گاهي به دليل استفاده از بنزين نا مرغوب ناک مرتبآ وارد مدار ميشه و اين عمل باعث ميشه قدرت ماشين کم بشه و راننده فکر کنه بخشي از ماشين مشکل داره

اما مشکل از جايي نيست..

مشکل بنزينه نا مرغوبه که باعث ميشه ناک براي جلوگيري از صدمه وارد عمل بشه و اين کارش باعث کاهش قدرت بشه.

شما بايد بنزين ماشينتون رو مطابق با عدد تراکم موتور انتخاب کنيد و براي هر موتور از اکتان بنزين مخصوص اون استفاده کنيد تا شاهد اين مشکلات نباشيد.

پايين بود اکتان بنزين موجب بيشتر شدن کار ناک سنسور ميشه.

وقتي اکتان پايين باشه و مقدار تراکم بالا موتور ماشين شما بنزين رو بيشتر از حد ظرفيتش متراکم ميکنه و اين عمل باعث ميشه بنزين زود منفجر بشه و ضربه زده بشه.

کار ناک دقيقآ تنظيم همين ضريه هستش و نميزازه به موتور فشار زيادي بياد.

بالا بودن زياد اون هم همينطور.

بهتره بگم براي ماشينهايي که ناک سنسور دارند بنزين سوپر و بنزين ساده فرق چنداني از بابت اصطحلاک نداره و شما خيالتون از بابت تنش هاي موتور راحته.

فقط بنزين سوپر باعث کارکرد نرم تر ميشه و ميتونيد راحت دور رو بالا ببريد. البته استفاد از بنزين مناسب باعث بالا رفتن عمر ماشين ميشه.

(منبع : avaxnet.com )