رله دوبل

رله دوبل چيست؟

رله دوبل داراي يك كانكتور 15 راهه بوده و شامل دو عدد رله مجزا مي باشد كه وظيفه آن ارسال ولتاژ مورد نياز اجزاء مختلف سيستم سوخت رساني و همچنين تغذيه ECU موتور از طريق باطري مي باشد.

رله دوبل

رله دوبل

رله دوبل در خودرو هاي پ‍ژو 405 و سمند بصورت افقي در بالاي رادياتور در زير لبه ورق خم خورده سيني فن نصب گرديده است.و در خودروی پراید جنب باطری و مخزن آب رادیاتور و همچنین در زانتیا در محفظه ECU قرار دارد

دیاگرام داخلی رله دوبل

دیاگرام داخلی رله دوبل

كانكتور 15 راهه ابن رله به دسته سيمي متصل است كه امكان ارتباط بين باطري، ECU و ساير اجزاء مرتبط در سيستم سوخت رساني و سیستم جرقه را امكان پذير مي سازد.در حالت سوئيچ بسته ولتاژ 12 ولت از طريق پايه 10 رله براي تغذيه حافظه موقت ECU ارسال ميگردد.

در حالت سوئيچ باز ولتاژ مثبت به سنسور سرعت مي رسد براي 2 تا 3 ثانيه برق پمپ بنزين و اجزاءئ نظير كويل دوبل،انژكتورها،گرمكن سنسور اكسيژن و گرمكن دريچه گاز از طريق اين رله تامين ميشود.حال چنانچه بعد از مدت مذكور موتور خودرو روشن نگردد در اين صورت ولتاژ مثبت اخير قطع مي گردد. صدایی که هنگام باز کردن سوئیچ قبل از استارت شنیده می شود (  از زیر صندلی عقب ) صدای پمپ بنزین هست که پس از زمان مذکور قطع می شود . بزرگترین حسن فعال شدن پمپ به مدت چند ثانیه قبل از استارت ، شارژشدن بنزین در ریل سوخت میباشد که باعث بالارفتن فشار بنزین  پشت انژکتورها و درنتیجه پاشش بهتر بنزین در زمان استارت می شود .

در حالت موتور روشن تغذيه اجزاء سيستم انژكتوري از مسير همين رله تداوم دارد.

( نویسنده: محمود آرمین فر )