آشنایی با مراحل معاینه فنی خودرو

1) ثبت اطلاعات اولین مرحله

مربوط به ثبت اطلاعات خودروی شماست. پس از قرائت پلاک خودرو توسط دوربین در قسمت پذیرش کلیه اطلاعات مربوط به خودرو و مالک در سامانه کشوری معاینه فنی ثبت می‌گردد. در ضمن شما باید در این مرحله مبلغ 22 هزار تومان بابت معاینه فنی خودرویتان پرداخت کنید.

2) بررسی ظاهری بررسی ظاهری خودرو

مرحله بعدی و البته نخستین مرحله معاینه فنی است در این مرحله خودروی شما از بابت داشتن چراغ های سالم، سالم بودن آیینه‌ها و شیشه‌ها، داشتن کمربند ایمنی و بوق و نداشتن روغن سوزی ….. بررسی می‌شود. بستن ادوات و تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.

3) آزمون آلاینده‌های خروجی و تنظیم موتور

این عمل در تستی که به‌عنوان تست ۴ گاز معروف شده، انجام می‌شود. در تست ۴ گاز، میزان گازهای آلاینده زیست‌محیطی نظیر مونواکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن و هیدروکربن‌ها (HC) را در اگزوز خودرو مشخص می‌کنند. اما اگر در این مرحله مردود شدیم چه باید کرد؟

قبل از رفتن به مراکز معاینه فنی، از وضعیت کاتالیست و کنیستر مطمئن شوید. در ضمن، تنظیم موتور هم در تنظیم گازهای خروجی بسیار تأثیرگذار است. این کار هم اگر قبل از معاینه فنی برای خودرو انجام شود، شما را در این مراکز خوش شانس تر خواهد کرد. در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌گردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد. قطعا مهمترین مرحله همین تنظیم موتور است. زیرا در صورت تنظیم نبودن و عملکرد ناصحیح موتور، احتراق در موتور به شکلی ناصحیح انجام می شود و همین باعث افزایش بیش از حد آلایندگی خروجی از اگزوز شود. و اما برای جلوگیری از ردشدن در این مرحله باید یادتان باشد استفاده از روغن‌موتورهای مناسب و استاندارد و نیز فیلتر هوای استاندارد در زمان مناسب و همچنین تعویض تسمه تایم خودرو سبب می‌شود که موتور خودرو در شرایط مناسبی به سر ببرد. مرکز تنظیم موتور امین آماده ارائه خدمات مربوط به تنظیم موتور خودروی شما در زمینه معاینه فنی میباشد.

4) بررسی وضعیت چراغ ها

یکی از علت های مردودی خودروها در این تست عیوب ظاهری می باشد.سالم نبودن شیشه جلو، شیشه عقب، چراغ‌خطر عقب، چراغ دنده‌عقب، چراغ راهنمای عقب و جلو، سپر جلو و عقب، اتاق خودرو، رنگ خودرو، روغن‌ریزی، برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور، صاف بودن آج تایر و… می‌تواند باعث مردود شدنتان شود. واضح است که قبل از مراجعه به این مراجع باید موارد بالا را به طور دقیق و کامل تست کرد.

5) آزمون هم راستایی چرخ ها  و لغزش جانبی

آیا تابه حال شاهد لاستیک سایی و انحراف خودرو از مسیر مستقیم بوده‌اید؟ این مشکل همچنین باعث افزایش مصرف سوخت هم خواهد شد. در شرایط ایده‌آل، میزان این انحراف برای هر چرخ باید حداکثر ۷ متر در هر ۱۰۰۰ متر باشد؛ یعنی اگر فرمان خودرو را رها کنیم، پس از پیمودن ۱۰۰۰ متر، فقط ۷ متر منحرف شود. برای جلوگیری از مردود شدن در این مرحله باید یک‌راست به یک مرکز جلوبندی‌سازی و میزان فرمان بروید و خودرویتان را تنظیم فرمان کنید. این کار باید بعد از هر بار تعمیر جلوبندی و تعویض قطعات آن انجام شود. هزینه میزان فرمان ساده هم حدود ۱۰ هزار تومان است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می‌توان به استفاده صحیح از تایرها و عدم استفاده از رینگ‌های غیراستاندارد اشاره کرد. گام پنجم معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخهای هر یک از محورهای خودروی شماست این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.

6) آزمون کمک فنر

مرحله ششم معاینه فنی ارزیابی درصد کارایی کمک فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد نتایج این آزمون را به دو شکل گرافیکی و عددی نشان می‌دهد. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها است.

7) آزمون ترمزها

سیستم ترمز خودروها آنقدر مهم است که با کوچکترین اختلال خطر را دقیقا بیخ گوشتان قرار می‌دهد. این تست توسط دستگاهی انجام می شود که خودروهای سواری و وانت‌بارها را تا وزن ۴ تن مورد سنجش قرار می‌دهد. در این امتحان، عملکرد ترمز و میزان قدرت ترمزگیری در تمامی چرخ‌ها و قدرت عملکرد ترمزدستی در خودروهای سواری مورد بررسی قرار می‌گیرد. و اما برای قبول شدن در این تست باید قبل از رفتن به مرکز معاینه فنی، چرخ‌های جلو را باز کنید و نگاهی به وضعیت لنت‌هایتان بیندازید. استفاده از لنت‌های ترمز مناسب و استاندارد و نیز استفاده از روغن ترمزهای استاندارد، از جمله مواردی است که می‌تواند شما را در سالم نگاه‌داشتن سیستم ترمز خودرویتان مطمئن کند. تعویض لنت ترمز هم کار چندان مشکلی نیست. مرحله هفتم معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمز‌گیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد. دستگاه این بخش حد نهایی شتاب ترمز گیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌نماید.

8) آزمون اهرم بندی سیستم تعلیق خودروها

سیستم تعلیق خودروها از یک سری قطعات تشکیل شده که به هم وصل شده‌اند. نامناسب بودن اتصال هریک از قطعه‌ها می‌تواند حادثه آفرین باشد. مرحله هشتم معاینه فنی بررسی وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعه‌های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها مشخص شود.

9) صدور گواهی معاینه فنی

صدور گواهی معاینه فنی در صورت قبولی در آزمون‌ها آخرین مرحله کار شماست. بعد از انجام آزمون‌های مختلف نتایج آن توسط مسئول مربوطه کنترل شده و در صورت قبولی، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو شما صادر می‌گردد.

هزینه معاینه فنی چقدر است؟

با توجه به خدماتی که در مراکز معاینه فنی کشور به شما ارائه می‌شود، هزینه چندانی از شما نمی‌گیرند. این هزینه هم بر اساس مصوبه هیأت دولت است که فروردین ماه سال (1396) از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. جدول زیر حساب و کتاب معاینه فنی انواع خودروها را نشان می‌دهد.

معاینه فنی خودروی سبک عادی (معمولی-برتر): 22 هزار تومان
معاینه فنی خودروی سنگین 35 هزار تومان
معاینه فنی موتور سیکلت: 10 هزار تومان
تست مجدد در صورت مردودي: 5 هزار تومان

ضمنا خودروها در صورت مردودی بایستی قبل از 15 روز٬ ایراد را برطرف و مجددا به همان مرکز مراجعه کنند.

چطور نوبت بگيريد:

با ارسال عدد 1 به سامانه پیامکی 2000112 و یا از طریق سایت معاینه فنی به آدرس inspection.tehran.ir در مراکز از طول صف مطلع شوید و خلوت‌ترین مرکز را براحتی انتخاب کنید.

با استفاده از خدمات سامانه نوبت‌دهی آنلاین در سایت ستاد معاینه فنی به آدرس با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه نمایید.

(منبع: hamshahrionline.ir + smart-car.ir)