چه زمانی باید صفحه کلاچ خودرو را عوض کنیم
وظیفه کلاچ در اتومبیل انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر است ، همانطور که در این بخش از سرگرمی نمناک خواهیم گفت در واقع کلاچ وسیله ای برای قطع کردن و یا وصل کردن است که در سیستم های انتقال نیرو بکار می رود. در سیستم های انتقال نیرو، توان و نیروی تولید شده در موتور برای استفاده به شکلی دیگر و یا استفاده در جایی دیگر نیاز به جابجایی و انتقال دارد. برای آنکه بر روی این انتقال نیرو بتوان کنترلی را اعمال کرد؛ باید از کلاچ استفاده نمود تا در زمان توقف انتقال نیرو ، این عمل انجام گیرد.

تعمیرگیربکس و تعویض صفحه کلاچ در مرکز تنظیم موتور امین

تعمیرگیربکس و تعویض صفحه کلاچ در مرکز تنظیم موتور امین

دلایل خرابی کلاچ خودرو
صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است که دیر یا زود تمام می شود اما موارد زیر می تواندعمر صفحه کلاچ را کمتر کند:

  • رانندگی در ترافیک به دلیل ترمزهای متعدد
  • با شتاب زیاد رانندگی نمودن
  • به موتور در سر بالایی فشار وارد کردن
  • تعداد زیاد سرنشینان خودرو
  • پا گذاشتن روی پدال کلاچ در حین رانندگی

نکته:عموما اکثر رانندگان مبتدی، در ابتدای رانندگی شان، پای خود را بیش از حد بر روی کلاچ نگه می دارند و حتی در سرعت نیز پای خود را به صورت آهسته روی کلاچ گذاشته تا در مواقع ضروری آن را بفشارند. درواقع همین موضوع موجب درگیری صفحه کلاچ شده و در طولانی مدت شما را مجبور به تعویض صفحه کلاچ می کند. پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال بردارید و هیچ وقت حین رانندگی، پای خود را روی کلاچ نگذارید. تماس اندک پای شما با پدال کلاچ، موجب کاهش عمر صفحه کلاچ می شود.

تعمیرگیربکس و تعویض صفحه کلاچ در مرکز تنظیم موتور امین

تعمیرگیربکس و تعویض صفحه کلاچ در مرکز تنظیم موتور امین

علائم نشان دهنده ضعیف شدن صفحه کلاچ:

  • سفت و خشک شدن پدال کلاچ و از دست دادن حالت ارتجاعی و فنری خود
  • افزایش دور موتور در هنگام حرکت و افزایش نیافتن سرعت
  • پله پله شدن کلاچ به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ
  • عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ
  • صدا دادن دنده ها هنگام جا زدن

یکی از نشانه های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما ماشین را در دنده 1 گذاشته و کلاچ را رها می کنیم موتور و اتاق خودرو به لرزه می افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است. این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.
وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در 2 قرار داده و کلاچ را رها می کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است.
نشانه ای دیگر برای تعویض صفحه کلاچ خودرویتان این است که در سر بالایی نیمه شدید، اگر نیاز به تعویض دنده به شماره های سنگین زیاد باشد ، باید صفحه کلاچ تعویض کنید.

تعمیرگیربکس و تعویض صفحه کلاچ در مرکز تنظیم موتور امین

تعمیرگیربکس و تعویض صفحه کلاچ در مرکز تنظیم موتور امین

۷ دلیل که با انجام دادن آنها باعث خرابی زودرس کلاچ‌ها می شود

اگر شما این نکات را فرا بگیرید کلاچ شما بیشتر عمر خواهد کرد.

نکته: اگر شما به توصیه های ما عمل کنید، می‌توانید عمر مفید صفحه کلاچ خود را افزایش دهید. اگر از آن نتیجه گرفتید، وقتی موعد تعویض آن فرا رسید، ما را به یاد بیاورید. در مرکز تنظیم موتور امین، خدمات تعویض صفحه کلاچ انجام میشود.

1- استفاده بی مورد از کلاچ

این اشتباه از جمله اشتباهاتی است که مردم معمولا ندانسته و غیر عمد آن را انجام می‌دهند؛ حتی در بین راننده‌های باتجربه نیز امری رایج است که معمولا در ترافیک‌ها رخ می‌دهد. چیزی که لازم است آن را بدانید این است که وقتی پدال کلاچ کاملا بالا نیامده است به معنی استفاده از کلاچ است و باعث استهلاک آن می‌شود. بنابراین بعد از تعویض دنده پای خود را کاملا از روی کلاچ بردارید. هرچه زمان تعویض دنده و فشردن و رها کردن پدال کلاچ کم باشد، عمر کلاچ شما بیشتر خواهد بود.

2- درست تعویض نکردن دنده

تعویض دنده قبل از کامل فشردن پدال کلاچ و یا برداشتن پا از روی پدال کلاچ قبل از اینکه دنده به صورت کامل جا رود، باعث آسیب دیدن کلاچ می‌شود. تعویض دنده بدون فشردن کلاچ نیز به طور واضح از بدترین روش‌ها می‌باشد.این کار باعث آسیب‌های شدیدی به کلاچ می‌شود اما این موضوع به کلی مسئله‌ی دیگری است.نکته: اگر شما این گونه اشتباهات را انجام می‌دهید، ما با کمال احترام امیدواریم شما برای هزینه‌های تعویض کلاچ دارای یک اسپانسر باشید.

کامل نکردن تعویض دنده قبل از برداشتن پا از روی پدال کلاچ باعث:

  • گرفتگی دیسک صفحه؛
  • خرابی و فرسودگی زود هنگام؛
  • و همچنین باعث کج شدگی دیسک
  • همچنین باعث بی‌ثباتی و گرمای بیش از حد می‌شود.
  • به مرور زمان گرفتن کلاچ و دیسک صفحه سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد که این امر موجب شروع فرسودگی و کج شدن آن می‌گردد.

3- متوقف کردن خودرو در سربالایی با استفاده از کلاچ

عقب حرکت کردن خودرو در سربالایی به نوعی خطرناک و همچنین ترسناک است. شما ممکن است با اندک فشاری روی پدال عمل ترمز کردن را انجام دهید. این عمل در واقع بدون فشردن پدال ترمز اتفاق می‌افتد که متاسفانه باعث رسیدن آسیب‌های شدید به کلاچ می‌شود.

راه حل:

از حرکت به عقب خودرو در سربالایی‌ها توسط ترمز دستی جلوگیری کنید. این کار کاملا مانع از حرکت نشده ولی برای جلوگیری از رها شدن خودرو و حرکت آن به عقب کافی می‌باشد. اگر شما واقعا حرفه‌ای هستید می‌توانید با پاشنه پای راست خود ترمز پدالی را نیز فشار دهید؛ در حالی که می‌خواهید روی پدال گاز فشار دهید پای خود را بردارید. اما این کار یک امر پیچیده و حرفه‌ای است و برای انجام آن نیازمند تمرین هستید. تا زمانی که برای آن آماده می‌شوید می‌توانید از ترمزدستی استفاده کنید. به هنگام حرکت آن را آزاد کرده و همزمان کلاچ را رها کرده و گاز دهید تا به جلو حرکت کنید. نکته مهم در اینجا این است که هیچگاه از کلاچ برای نگه داشتن خودرو در سربالایی استفاده نکنید.این کار باعث سوختن کلاچ می شود.

4- اضافه کردن قدرت به محفظه موتور

از آن جایی که این موضوع از عوارض ارتقا خودرو می باشد نمی توان آن را مشکل نامید.

اگر شما گشتاور ایجاد شده از موتور را افزایش دهید، در واقع نرخ فرسودگی کلاچ خود را نیز تغییر داده اید. کلاچ ها برای بازه‌ی خاصی از گشتاور موتور خودرو ساخته شده اند. وقتی شما آن بازه را تغییر می دهید معمولا شاهد خرابی و فرسودگی های دور از انتظار کلاچ خواهید بود. صاحبان کامیون های دیزلی اکثرا با این مشکل روبرو می شوند که دلیل این امر آن است که خیلی از آنها برای کشش و قدرت بیشتر و همچنین مصرف سوخت بهتر خودروی خود را تقویت می کنند. اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده اید روی خودوری تقویت شده خود از کیت کلاچ تقویت شده استفاده کنید. از سایر دلایلی که می توانند باعث افزایش خرابی کلاچ شوند میتوان به افزایش سایز تایرها، تغییر در نسبت چرخ دنده ها، یا افزایش وزن خودرو و همچنین کشیدن بار بدون تقویت کلاچی که بتواند ظرفیت گشتاور را کنترل کند، نام برد.

5- آلودگی کلاچ

این موضوع زیاد رایج نمی باشد، اما آنچنان هم کمیاب نیست. این اتفاق زمانی رخ می دهد که نوعی سیال (معمولا روغن) روی دیسک صفحه‌ی کلاچ بریزد. عایق بندی نامناسب و نشتی معمولا دلیل اصلی این اتفاق می باشد. ولی بسیاری از سیال ها می توانند باعث بروز این مشکل شوند، مانند روغن هیدرولیک که سیلندرهای کلاچ را تقویت می کند. گریس نیز در صورت نصب نادرست صفحه کلاچ می تواند باعث آلودگی آن شود. و یا نشتی روغن از انتهای میل لنگ به دلیل ضعف کاسه نمد آن.

6- سوزاندن کلاچ

این اتفاق معمولا زمانی می افتد که با خودرو بارهای سنگینی را کشیده یا لاستیک های خودرو را در حالت درجا به حرکت وادارید. ( تیک آف کردن) همان اندازه که ما علاقه به چرخاندن ماهرانه و زیبای تایرها به صورت درجا داریم؛ این امر باعث حداکثر شدن آسیب های وارده به کلاچ می شود. از آنجاییکه این کار موجب به آسیب رسیدن به کلاچ می شود اصلا تیک آف کردن را پیشنهاد نمی کنیم. به هنگام کشیدن اجسام توسط خودرو نیز تعویض دنده مناسب و با دقت نیز امری حیاتی است. تعویض دنده را به آرامی و نرم انجام دهید تا فرسودگی کلاچ به حداقل برسد.

7- اجازه رانندگی با خودرو توسط دوستان

اشتباه بزرگی است مخصوصا وقتی شما دارای خودروی با گیربکس دستی هستید.

دوستان شما شاید به نظر خودشان کار خود را به درستی بلد باشند، اما آن ها در اصل نمی دانند پدال کلاچ شما در چه بازه ای اقدام به انتقال قدرت به چرخ ها می‌نماید. و البته گاهی مردم به طور ناخواسته برای خودرویی که مال خودشان نیست حساسیت کمتری قائل هستند. روزی شما به این موضوع پی خواهید برد که کلاچ شما آنطور که باید کار نمی کند و نمی دانید دقیقا چه مشکلی پیش آمده است.

منبع (namnak.com+reglazh.com)